با وجود اینکه گردشگری بینالمللی در ۷ماه منتهی به ژوئیه ۲۰۲۴ توانست خود را به ۹۶درصد از سطوح قبل از شروع سال همهگیری بازگرداند، حدود ۶۷ مقصد گردشگری جهان خود را به سطحی فراتر از ۲۰۱۹ رساندند و برخی از مقاصد شاهد رشد دو برابر بودند...
با وجود اینکه گردشگری بینالمللی در ۷ماه منتهی به ژوئیه ۲۰۲۴توانست خود را به ۹۶درصد از سطوح قبل از شروع سال همهگیری بازگرداند، حدود ۶۷مقصد گردشگری جهان خود را به سطحی فراتر از ۲۰۱۹رساندند و برخی از مقاصد شاهد رشد دو برابر بودند که این امر بیش از هر چیزی ناشی از تقاضای قوی در اروپا و بازگشایی بازارهای آسیا و اقیانوسیه بوده است. بر اساس آخرین سنجش جهانی گردشگری توسط سازمان گردشگری سازمان ملل، حدود ۷۹۰میلیون گردشگر در ۷ماهه اول سال ۲۰۲۴به سفرهای بینالمللی رفتهاند که این آمار، حدود ۱۱درصد بیشتر از سال ۲۰۲۳و تنها ۴درصد کمتر از سال ۲۰۱۹است. دادهها حاکی از شروع قوی در ابتدای سال است و پس از آن سه ماه دوم با سرعت متوسط به روند بازیابی خود ادامه داد. این روند رو به رشد با پیشبینی گردشگری سازمان ملل مبنی بر بهبود کامل تعداد مسافران بینالمللی در سال ۲۰۲۴بهرغم خطرات اقتصادی و ژئوپلیتیک ادامه دارد. در واقع، با وجود طیف وسیعی از چالشهای اقتصادی و ژئوپلیتیک، بازگشت مستمر در حال شکلگیری است که این امر، بر تقاضای شدید برای سفرهای بینالمللی و همچنین اثربخشی تقویت ارتباطات هوایی و کاهش محدودیتهای ویزا تاکید میکند. با افزایش اتصال هوایی و تسهیل ویزا که از بهبود سفرهای بینالمللی حمایت میکند، دادهها نشان میدهد که همه مناطق جهان تاکنون سال قدرتمندی را به ثبت رساندهاند. اما خاورمیانه همچنان پیشتاز سفرهای بینالمللی بوده و بهصورت نسبی، قویترین منطقه در حال رشد باقی ماند و تعداد ورودیهای بینالمللی آن در هفت ماهه اول سال ۲۰۲۴، حدود ۲۶درصد بالاتر از سطح سال ۲۰۱۹بود. چند مقصد از جمله قطر، عربستان سعودی و بحرین در منطقه تا ژوئیه ۲۰۲۴از نتایج خارقالعادهای برخوردار شدند. تسهیل صدور روادید، سرمایهگذاری در پروژههای بزرگ گردشگری، افزایش ظرفیت هوایی، بازاریابی قوی، میزبانی رویدادها و تنوع محصولات، همگی باعث تقویت گردشگری ورودی در این مقاصد شدهاند. پس از آن آفریقا شاهد بیشترین میزان رشد در بازار گردشگری بوده و توانست ۷درصد بیشتر از ماههای مشابه سال ۲۰۱۹پذیرای گردشگران باشد. اروپا و آمریکا نیز توانستند خود را به سطح پیش از همهگیری برسانند. آسیا و اقیانوسیه نیز پس از بازگشایی از سال ۲۰۲۳، خود را به ۸۲درصد از سطح ۲۰۱۹برساند. در میان بهترین عملکردها در آسیا و اقیانوسیه مالدیو، مغولستان، فیجی و سریلانکا بودند. ژاپن نیز در هفت ماهه اول سال ۲۰۲۴شاهد افزایش ۷درصدی ورودیهای بینالمللی بود که نشاندهنده ادامه بهبود گردشگری ورودی و نرخ ارز مطلوب ین ژاپن در مقایسه با دلار آمریکا و سایر ارزهاست. بسیاری از مقاصد جهان نیز توانستند در نیمه اول ۲۰۲۴، بهطور کامل بازیابی شوند و در مجموع ۶۷مقصد از ۱۲۰مقصد در سراسر جهان، بر اساس دادههای ماهانه یا فصلی کشورها، در نیمه اول سال ۲۰۲۴، تعداد ورودیهای سال ۲۰۱۹را بازیابی کردهاند. قطر با رشد ۱۴۷درصدی در مقایسه با ۲۰۱۹، آلبانی (۹۳درصد)، السالوادور (۸۱درصد)، عربستان سعودی (۷۳درصد)، جمهوری. مولداوی (۵۰درصد) و تانزانیا (۴۹درصد) قویترین عملکرد را در هفت ماهه اول ۲۰۲۴به ثبت رساندند که در آن تعداد ورودیها بیش از دو برابر سطح ۲۰۱۹بود. علاوه بر این، دادهها حاکی از نتایج قویتر درآمدها و هزینهها در بخش توریسم بینالمللی است. با توجه به درآمدهای گردشگری بینالمللی، ۴۷کشور از ۶۳کشور دارای دادههای موجود، درآمدهای پیش از همهگیری را در ۶ماهه اول سال ۲۰۲۴بازیابی کردهاند که بسیاری از آنها رشد دو رقمی قوی را در مقایسه با سال ۲۰۱۹گزارش کردهاند. آلبانی (۱۲۸درصد)،صربستان(۱۲۶درصد)، تاجیکستان(۸۵درصد)، پاکستان (۷۶درصد)، مونتهنگرو(۷۰درصد)، مقدونیه شمالی(۶۰درصد) و پرتغال(۵۷درصد)، ترکیه(۵۵درصد) و کلمبیا(۵۴درصد) بهترین عملکرد را با کسب درآمد دو برابری تا ژوئن یا ژوئیه ۲۰۲۴از خود نشان دادهاند. بر اساس دادههای سه ماه اول، عربستان سعودی(۲۰۷درصد) و السالوادور(۱۶۸درصد) نسبت به سه ماه اول ۲۰۱۹از رشد فوقالعادهای برخوردار بودند. دادههای مربوط به هزینههای گردشگری بینالمللی نیز نشان میدهد تقاضای زیادی برای سفرهای خروجی در ژانویه تا ژوئیه ۲۰۲۴، بهویژه از بازارهای منبع بزرگ مانند ایالاتمتحده(۳۲درصد)، آلمان(۳۸درصد) و بریتانیا(۴۰درصد تا مارس) در مقایسه با مدت مشابه سال ۲۰۱۹وجود داشته است. همچنین استرالیا (۳۴درصد)، کانادا (۲۸درصد) و ایتالیا (۲۶درصد) نیز هزینههای خروجی قوی را تا ژوئن ۲۰۲۴گزارش کردند. دادههای محدود برای هند نشان میدهد که افزایش هزینههای خروجی، با رشد ۸۶درصدی در سه ماه اول ۲۰۲۴ (در مقایسه با سه ماه اول ۲۰۱۹) چشمگیر بوده است. همچنین چین نیز در سه ماه اول ۲۰۲۴نسبت به سه ماه اول ۲۰۲۳رشد ۴۰درصدی را ثبت کرد و سطح مخارج سال ۲۰۱۹را بهبود بخشید. دادههای اصلاح شده برای سال ۲۰۲۳نشان میدهد که درآمد صادراتی از گردشگری بینالمللی به ۱.۸تریلیون دلار(شامل دریافتی و حملونقل مسافر) میرسد و تقریبا مشابه قبل از همهگیری است. تولید ناخالص داخلی مستقیم گردشگری نیز در سال ۲۰۲۳سطوح قبل از همهگیری را بهبود بخشید و ۳.۴تریلیون دلار تخمین زده شد که معادل ۳درصد از تولید ناخالص داخلی جهانی است. در سال ۲۰۱۹گردشگری به طور مستقیم به ۴درصد از تولید ناخالص داخلی جهانی کمک کرد. در مجموع، انتظار میرود با وجود پابرجا ماندن چالشها، گردشگری بینالمللی در سال ۲۰۲۴بهطور کامل سطوح قبل از همهگیری را بازیابی کند که این امر، با حمایت تقاضای قوی در سطح جهانی، افزایش ارتباطات هوایی و بهبود مستمر چین و دیگر بازارهای بزرگ آسیایی همراه خواهد بود. شاخص اعتماد گردشگری سازمان ملل، انتظارات مثبتی را برای نیمه آخر سال نشان میدهد. حدود ۴۷درصد از کارشناسان گردشگری شرکتکننده در نظرسنجی Confidence انتظار عملکرد بهتری را برای این بخش در چهار ماه آخر سال ۲۰۲۴دارند، در حالی که ۴۱درصد عملکرد مشابه و ۱۱درصد وضعیت بدتری را پیشبینی میکنند. این نشاندهنده عادیسازی تدریجی عملکرد گردشگری پس از سال ۲۰۲۳قوی است. به گزارش دنیای اقتصاد،کارشناسان، تورم در سفر و گردشگری، یعنی قیمت بالای حملونقل و اقامت را به عنوان چالش اصلی در حال حاضر بخش گردشگری و به دنبال آن نگرانیهای عمومی اقتصادی عنوان کردند. در حالی که بر اساس چشمانداز اقتصاد جهانی ۲۰۲۴صندوق بینالمللی پول(۳.۲درصد در سال ۲۰۲۴و ۳.۳درصد در سال ۲۰۲۵)، پیشبینیهای رشد اقتصاد جهانی بدون تغییر باقی مانده است، خطرات منفی مهم برای چشمانداز کوتاه مدت همچون تورم در خدمات، نرخهای بهره بالا، تنشهای تجاری رو به رشد و رویدادهای مرتبط با آب و هوا همچنان باقی مانده است. علاوه بر این، کمبود کارکنان، تاثیر رویدادهای شدید آب و هوایی، عدمقطعیتها مرتبط با جنگ روسیه در اوکراین، درگیری حماس-اسرائیل و سایر تنشهای ژئوپلیتیکی فزاینده، خطرات مهمی برای گردشگری بینالمللی باقی گذاشته است.